31
views
0
recommends
+1 Recommend
0 collections
    0
    shares
      • Record: found
      • Abstract: found
      • Article: not found

      Ergebnisse der 14. Erhebung der Deutschen Gesellschaft für Neurologie zur Struktur der Neurologischen Kliniken mit Akutversorgungsauftrag in Deutschland Translated title: Results of the 14th survey conducted by the German Neurological Society on the structure of neurology centers with a mandate for acute care in Germany

      review-article

      Read this article at

      ScienceOpenPublisherPMC
      Bookmark
          There is no author summary for this article yet. Authors can add summaries to their articles on ScienceOpen to make them more accessible to a non-specialist audience.

          Abstract

          Die Kommission 1.4 Anhaltszahlen und Qualitätssicherung der Deutschen Gesellschaft für Neurologie führt alle 2 Jahre eine Umfrage unter den an der Akutversorgung neurologischer Patienten teilnehmenden neurologischen Kliniken in Deutschland durch. Anhaltszahlen zur akutneurologischen Versorgung in Deutschland, der Infrastruktur der Krankenhäuser und der neurologischen Fachabteilungen aus dem Jahr 2019 wurden 2020 erfragt und mit den Ergebnissen der Vorumfragen verglichen.

          Bei hoher Antwortquote von 67 % gehörte zu den wesentlichen Ergebnissen, dass die Größe der Kliniken und deren Ertragsstärke seit 2015 weitgehend stagnieren. Dies korreliert zeitlich mit dem seit 2015 anhaltenden, die Versorgung einschränkenden Pflegepersonalmangel und dem im Vergleich zu 2017 leicht gemilderten Ärztemangel. Der Ärztemangel konnte durch Rekrutierung von Ärzten aus dem Ausland abgemildert werden. Mindestens einen Arzt mit einem Examen von außerhalb der Europäischen Union beschäftigten 71 % der Kliniken. Nur eine Minderheit bietet spezielle Fortbildungsangebote für aus dem Ausland rekrutierte Ärzte an. Ambulante Strukturen wurden weiter ausgebaut.

          Zur Thrombektomie müssen Patienten von 1/3 der Kliniken verlegt werden und mehr als 50 km Transportweg überwinden. Im Vergleich zu 2017 erfolgen zumindest zeitweise Thrombektomien in insgesamt deutlich mehr Kliniken. Allerdings führten 48 Kliniken durchschnittlich weniger als 1 Thrombektomie/Woche durch.

          Obwohl etwa 1/3 der Krankenhäuser, aus denen Antworten eingingen, sog. Kalkulationshäuser sind, erhielt nur die Hälfte der neurologischen Fachabteilungen an diesen Häusern differenzierte Rückmeldungen zur Kostenstruktur.

          Die Anhaltszahlenumfrage zum Jahr 2019 zeigt schlaglichtartig Problemfelder neurologischer Kliniken in Deutschland auf, die aktuell durch die Pandemielage überdeckt sein mögen, aber bereits jetzt als Herausforderungen für die Rückkehr zur Normalität identifiziert werden können.

          Zusatzmaterial online

          Zusätzliche Informationen sind in der Online-Version dieses Artikels (10.1007/s42451-021-00358-y) enthalten. Beitrag und Zusatzmaterial stehen Ihnen auf www.springermedizin.de zur Verfügung. Bitte geben Sie dort den Beitragstitel in die Suche ein, das Zusatzmaterial finden Sie beim Beitrag unter „Ergänzende Inhalte“.

          Related collections

          Most cited references14

          • Record: found
          • Abstract: found
          • Article: not found

          Thrombectomy for Stroke at 6 to 16 Hours with Selection by Perfusion Imaging

          New England Journal of Medicine, 378(8), 708-718
            Bookmark
            • Record: found
            • Abstract: found
            • Article: not found

            A randomized trial of intraarterial treatment for acute ischemic stroke.

            In patients with acute ischemic stroke caused by a proximal intracranial arterial occlusion, intraarterial treatment is highly effective for emergency revascularization. However, proof of a beneficial effect on functional outcome is lacking. We randomly assigned eligible patients to either intraarterial treatment plus usual care or usual care alone. Eligible patients had a proximal arterial occlusion in the anterior cerebral circulation that was confirmed on vessel imaging and that could be treated intraarterially within 6 hours after symptom onset. The primary outcome was the modified Rankin scale score at 90 days; this categorical scale measures functional outcome, with scores ranging from 0 (no symptoms) to 6 (death). The treatment effect was estimated with ordinal logistic regression as a common odds ratio, adjusted for prespecified prognostic factors. The adjusted common odds ratio measured the likelihood that intraarterial treatment would lead to lower modified Rankin scores, as compared with usual care alone (shift analysis). We enrolled 500 patients at 16 medical centers in The Netherlands (233 assigned to intraarterial treatment and 267 to usual care alone). The mean age was 65 years (range, 23 to 96), and 445 patients (89.0%) were treated with intravenous alteplase before randomization. Retrievable stents were used in 190 of the 233 patients (81.5%) assigned to intraarterial treatment. The adjusted common odds ratio was 1.67 (95% confidence interval [CI], 1.21 to 2.30). There was an absolute difference of 13.5 percentage points (95% CI, 5.9 to 21.2) in the rate of functional independence (modified Rankin score, 0 to 2) in favor of the intervention (32.6% vs. 19.1%). There were no significant differences in mortality or the occurrence of symptomatic intracerebral hemorrhage. In patients with acute ischemic stroke caused by a proximal intracranial occlusion of the anterior circulation, intraarterial treatment administered within 6 hours after stroke onset was effective and safe. (Funded by the Dutch Heart Foundation and others; MR CLEAN Netherlands Trial Registry number, NTR1804, and Current Controlled Trials number, ISRCTN10888758.).
              Bookmark
              • Record: found
              • Abstract: found
              • Article: not found

              Endovascular Therapy for Ischemic Stroke with Perfusion-Imaging Selection

              New England Journal of Medicine, 372(11), 1009-1018
                Bookmark

                Author and article information

                Contributors
                michael.schroeter@uk-koeln.de
                Journal
                DGNeurologie
                DGNeurologie
                Springer Medizin (Heidelberg )
                2524-3446
                2524-3454
                19 July 2021
                : 1-10
                Affiliations
                [1 ]GRID grid.411097.a, ISNI 0000 0000 8852 305X, Klinik und Poliklinik für Neurologie, , Uniklinik Köln, ; 50924 Köln, Deutschland
                [2 ]Kommission 1.4 Anhaltszahlen und Qualitätssicherung der Deutschen Gesellschaft für Neurologie (DGN), Berlin, Deutschland
                [3 ]GRID grid.466095.8, ISNI 0000 0004 4687 4408, Seminar Medizinökonomie, , Rheinische Fachhochschule Köln, ; Köln, Deutschland
                [4 ]GRID grid.419835.2, ISNI 0000 0001 0729 8880, Klinik für Neurologie, , Klinikum Nürnberg, ; Nürnberg, Deutschland
                [5 ]GRID grid.440210.3, ISNI 0000 0004 0560 2107, Neurologische Klinik, , AGAPLESION Diakonieklinikum Rotenburg gGmbH, ; Rotenburg/W., Deutschland
                [6 ]GRID grid.419818.d, ISNI 0000 0001 0002 5193, Neurologische Klinik, , Klinikum Fulda, ; Fulda, Deutschland
                [7 ]GRID grid.419830.7, ISNI 0000 0004 0558 2601, Neurologische Klinik, , Klinikum Lippe-Lemgo, ; Lemgo, Deutschland
                [8 ]GRID grid.491992.e, ISNI 0000 0000 9702 9846, Neurologische Klinik, , LVR Klinik Bonn, ; Bonn, Deutschland
                [9 ]GRID grid.16149.3b, ISNI 0000 0004 0551 4246, Klinik für Neurologie mit Institut für translationale Neurologie, , Universitätsklinikum Münster, ; Münster, Deutschland
                [10 ]GRID grid.7839.5, ISNI 0000 0004 1936 9721, Klinik für Neurologie, , Universitätsklinikum/Goethe-Universität Frankfurt, ; Frankfurt, Deutschland
                Author notes
                [Redaktion]

                P. Berlit, Berlin

                Article
                358
                10.1007/s42451-021-00358-y
                8287115
                324c21d7-69b2-4cd7-ac58-35a0836b025a
                © Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2021

                This article is made available via the PMC Open Access Subset for unrestricted research re-use and secondary analysis in any form or by any means with acknowledgement of the original source. These permissions are granted for the duration of the World Health Organization (WHO) declaration of COVID-19 as a global pandemic.

                History
                : 14 June 2021
                Categories
                Im Fokus

                Comments

                Comment on this article