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      Handbuch Interdisziplinäre Geschlechterforschung 

      Gesundheit, Krankheit und Geschlecht: ein gesundheitswissenschaftlicher Zugang zu Einflussfaktoren und Versorgungssystem

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      Springer Fachmedien Wiesbaden

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          [Mental disorders in the general population : Study on the health of adults in Germany and the additional module mental health (DEGS1-MH)].

          The German health interview and examination survey for adults (DEGS1) with the mental health module (DEGS1-MH) is the successor to the last survey of mental disorders in the general German population 15 years ago (GHS-MHS). This paper reports the basic findings on the 12-month prevalence of mental disorders, associated disabilities and self-reported healthcare utilization.
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            Genders, sexes, and health: what are the connections--and why does it matter?

            Open up any biomedical or public health journal prior to the 1970s, and one term will be glaringly absent: gender. Open up any recent biomedical or public health journal, and two terms will be used either: (1) interchangeably, or (2) as distinct constructs: gender and sex. Why the change? Why the confusion?-and why does it matter? After briefly reviewing conceptual debates leading to distinctions between 'sex' and 'gender' as biological and social constructs, respectively, the paper draws on ecosocial theory to present 12 case examples in which gender relations and sex-linked biology are singly, neither, or both relevant as independent or synergistic determinants of the selected outcomes. Spanning from birth defects to mortality, these outcomes include: chromosomal disorders, infectious and non-infectious disease, occupational and environmental disease, trauma, pregnancy, menopause, and access to health services. As these examples highlight, not only can gender relations influence expression-and interpretation-of biological traits, but also sex-linked biological characteristics can, in some cases, contribute to or amplify gender differentials in health. Because our science will only be as clear and error-free as our thinking, greater precision about whether and when gender relations, sex-linked biology, both, or neither matter for health is warranted.
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              Substanzkonsum und substanzbezogene Störungen in Deutschland im Jahr 2012

              Ziel: Untersucht wurden Umfang, Konsummuster und Störungen im Zusammenhang mit dem Gebrauch von Alkohol, Tabak, illegalen Drogen und Medikamenten. Methodik: Die Stichprobe des Epidemiologischen Suchtsurveys (ESA) 2012 wurde zufällig aus den Einwohnermelderegistern gezogen und umfasste 9084 Personen im Alter zwischen 18 und 64 Jahren. Die Befragung erfolgte schriftlich, telefonisch bzw. über das Internet; die Antwortrate lag bei 53.6 %. Ergebnisse: Bezogen auf die letzten 30 Tage zeigten 57.3 % der Befragten einen risikoarmen und 14.2 % einen riskanten Alkoholkonsum. Insgesamt 30.2 % gaben an, in diesem Zeitraum geraucht zu haben. In den letzten 12 Monaten haben 4.5 % der Befragten Cannabis, 0.8 % Kokain und 0.7 % Amphetamine konsumiert. Schmerzmittel waren die am häufigsten eingenommenen Medikamente (12-Monats-Prävalenz: 61.9 %). Schätzungen zur Substanzabhängigkeit nach DSM-IV ergaben Prävalenzwerte von 3.4 % für Alkohol, 10.8 % für Tabak, 0.5 % für Cannabis, 0.2 % für Kokain, 0.1 % für Amphetamine und 3.4 % für Schmerzmittel. Schlussfolgerungen: Die hohe Verbreitung psychischer Störungen durch Alkohol und Tabak macht die Dringlichkeit der Umsetzung effizienter Präventionsmaßnahmen deutlich. Störungen im Zusammenhang mit Medikamenten sollten stärker beachtet werden.
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                Book Chapter
                2019
                January 05 2019
                : 1193-1202
                10.1007/978-3-658-12496-0_73
                964cad54-f8f2-4e62-9bb3-b47c59175b46
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